Σοβαρά ερωτήματα για τη στρατηγική, τη διοίκηση και τις κυβερνητικές επιλογές γύρω από τη λειτουργία των Ελληνικών Ταχυδρομείων έθεσε από το βήμα της Βουλής η βουλευτής της Β1 Βόρειου Τομέα της ΝΙΚΗΣ, Ασπασία Κουρουπάκη, κατά τη συζήτηση ενημέρωσης για την πορεία των ΕΛΤΑ, στον απόηχο της ψήφισης του κρατικού προϋπολογισμού.
Η κ. Κουρουπάκη χαρακτήρισε «παράδοξη» τη σημερινή κυβερνητική ενημέρωση, επισημαίνοντας ότι έρχεται σε μια στιγμή όπου τα ΕΛΤΑ βρίσκονται σε τροχιά δραστικής συρρίκνωσης, με αιχμή την απόφαση για αναστολή –και όχι ακύρωση– του κλεισίματος 204 καταστημάτων σε όλη τη χώρα. Όπως τόνισε, η κυβέρνηση δεν απέσυρε τον σχεδιασμό, αλλά αρκέστηκε στην παραίτηση του διευθύνοντος συμβούλου, ο οποίος είχε οριστεί στις αρχές του 2023 ως «χρυσή επιλογή».
Υπενθυμίζοντας ότι τα ΕΛΤΑ ιδρύθηκαν πριν από 196 χρόνια από τον πρώτο Κυβερνήτη της Ελλάδας, η βουλευτής έκανε λόγο για «θλιβερή μετεξέλιξη» ενός ιστορικού οργανισμού, ο οποίος –παρά τις αλλεπάλληλες αναδιαρθρώσεις– σήμερα εμφανίζεται να «κινδυνεύει ως προς την ίδια του την ύπαρξη».
Αναφερόμενη στη μεταβίβαση των ΕΛΤΑ στο Υπερταμείο το 2018 χωρίς αντάλλαγμα, αλλά και στις πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Εθνικής Οικονομίας ότι λειτουργούν με ανεξαρτησία από πολιτικό έλεγχο, η κ. Κουρουπάκη έθεσε ευθέως το ερώτημα:
«Πόση ανεξαρτησία έχουν τελικά από εσάς, κύριοι Υπουργοί; Αν είναι ανεξάρτητα, γιατί δεν ακυρώνεται η απόφαση; Αν δέχονται πολιτικές παρεμβάσεις, γιατί δεν αναλαμβάνετε πρωτοβουλία;»
Μισθοί, σύμβουλοι και ακριβές μετακομίσεις
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στις διοικητικές επιλογές της προηγούμενης περιόδου, καταγγέλλοντας υπέρογκες αμοιβές και αποφάσεις που, όπως είπε, προκαλούν εύλογη κοινωνική αγανάκτηση. Ειδικότερα, ανέφερε ότι ο παραιτηθείς διευθύνων σύμβουλος αύξησε τον μηνιαίο μισθό του από 7.374 ευρώ σε 13.417 ευρώ, ενώ τα ΕΛΤΑ προχώρησαν σε μετακόμιση σε νέα γραφεία με κόστος 180.000 ευρώ τον μήνα.
Παράλληλα, επικαλέστηκε δημοσιεύματα σύμφωνα με τα οποία εισηγήθηκε ο υπερδιπλασιασμός των αποδοχών επτά γενικών διευθυντών, από 55.812 ευρώ σε 125.000 ευρώ ετησίως, αύξηση που –όπως σημείωσε– αγγίζει συνολικά δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. «Αυτές ήταν οι προτάσεις των ακριβοπληρωμένων συμβούλων για την αναδιάρθρωση των ΕΛΤΑ», τόνισε χαρακτηριστικά.
Η κ. Κουρουπάκη υπογράμμισε ότι από τα 600 καταστήματα που λειτουργούσαν το 2023, έχουν ήδη κλείσει 143, ενώ έχει ανακοινωθεί το κλείσιμο ακόμη 204, παρά το γεγονός ότι τα ΕΛΤΑ παραμένουν φορέας παροχής καθολικής υπηρεσίας και χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης σε επαρχία και νησιά.
Αντιπαρέβαλε, μάλιστα, τα στοιχεία της ταχυδρομικής αγοράς, σημειώνοντας ότι ο κλάδος βρίσκεται σε ανοδική πορεία, κυρίως λόγω του ηλεκτρονικού εμπορίου και της διακίνησης δεμάτων, που το 2024 αντιστοιχούσε στο 62% της συνολικής αξίας της ευρωπαϊκής ταχυδρομικής αγοράς. Όπως είπε, το 2023 η ελληνική αγορά κατέγραψε αύξηση εσόδων και όγκου αντικειμένων για πρώτη φορά μετά το 2014, ενώ εισήλθαν 76 νέες εταιρείες, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό στις περίπου 720, με έσοδα 607 εκατ. ευρώ (+16%).
«Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, όπου κυριολεκτικά βρέχει λεφτά, τα ΕΛΤΑ κρατούν ομπρέλα», ανέφερε δηκτικά, καταθέτοντας στα πρακτικά σχετική επισκόπηση της ΕΕΤΤ.
Η βουλευτής της ΝΙΚΗΣ έθεσε ερωτήματα για το γιατί δεν υιοθετήθηκαν σύγχρονες πρακτικές, όπως οι αυτόματες θυρίδες παραλαβής δεμάτων (lockers), ιδίως μετά τη συγχώνευση της ΕΛΤΑ Courier με τα ΕΛΤΑ τον Οκτώβριο του 2024. Παράλληλα, εξέφρασε έντονη ανησυχία για τον διαγωνισμό παραχώρησης της λειτουργίας των δύο μεγαλύτερων κέντρων διαλογής, σε Κρυονέρι και Ωραιόκαστρο, σε ιδιώτες για οκτώ χρόνια, κάνοντας λόγο για εκχώρηση «της καρδιάς του ταχυδρομικού συστήματος».
Τέλος, αναφέρθηκε στις κρατικές ενισχύσεις που ξεπερνούν τα 250 εκατ. ευρώ από το 2020, διερωτώμενη πώς, με σχεδόν τα μισά καταστήματα κλειστά, τα ΕΛΤΑ θα μπορέσουν να εκπληρώσουν τον ρόλο της καθολικής υπηρεσίας έως το 2028, ιδίως όταν –όπως είπε– υπήρχε δυνατότητα στέγασης καταστημάτων σε δημοτικούς χώρους με χαμηλότερο κόστος.
«Για τις αποτυχίες στον σχεδιασμό ποιος θα αναλάβει την ευθύνη;» κατέληξε η κ. Κουρουπάκη, δηλώνοντας ότι αναμένει συγκεκριμένες απαντήσεις από την κυβέρνηση.


