Ἐρώτηση 1:
Γιατί ἐπιμένετε ὡς ΝΙΚΗ νὰ χρησιμοποιεῖτε τοὺς ὅρους “Ρωμηός” καὶ “Ρωμανία”; Δὲν εἶναι αὐτὸ ἱστορικὸς ἀναχρονισμός;
Ἀπάντηση:
Φυσικά καὶ δὲν πρόκειται γιὰ ἀναχρονισμό. “Ρωμηός” καὶ “Ρωμανία” εἶναι τὰ ὀνόματα μὲ τὰ ὁποῖα ὁ λαός μας ἔζησε καὶ μεγαλούργησε γιὰ πάνω ἀπὸ χίλια πεντακόσια χρόνια. Ὁ ὅρος “Βυζάντιο” εἰσήχθη δολίως καὶ ἐπικράτησε μόλις τοὺς τελευταίους δύο αἰῶνες. Πέρα ἀπὸ τὴν ἀποκατάσταση τῆς ἱστορικῆς ἀλήθειας καὶ τῆς συνέχειας τοῦ Γένους μας, ἡ χρήση τους ἀναδεικνύει τὰ ἱστορικὰ μας δικαιώματα καὶ μᾶς ἀνοίγει δίαυλους ἐπικοινωνίας μὲ συγγενεῖς κοινότητες στὴν Μέση Ἀνατολή καὶ σὲ ὃλον τὸν κόσμο. Ἡ μνήμη δὲν εἶναι βάρος· εἶναι πλεονέκτημα γιὰ τὸ μέλλον.
Ἐρώτηση 2:
Θέλετε νὰ ἐπιβάλετε μιὰ “θρησκευτική” καὶ ἂρα μιὰ “μεσαιωνική” ταυτότητα στὸ σύγχρονο ἑλληνικὸ κράτος;
Ἀπάντηση:
Οὔτε θρησκευτικὴ ταυτότητα ἐπιβάλλεται, οὔτε ὑπάρχει ἐπιστροφή στὸν “Μεσαίωνα”. Ἡ κατηγορία ὅτι “ἐπιβάλλετε θρησκευτικὴ—ἄρα μεσαιωνικὴ—ταυτότητα” εἶναι λανθασμένη. Τὸ σύγχρονο ἑλληνικὸ κράτος ὀφείλει νὰ εἶναι δημοκρατικὸ, κράτος δικαίου, μὲ πλήρη σεβασμὸ στὴν ἐλευθερία τῆς συνειδήσεως γιὰ ὅλους — πιστοὺς, ἄθεους καὶ ἀλλόθρησκους. Ἡ Ρωμηοσύνη δὲν ἐπιβάλλει θρησκεία· ἀναδεικνύει τὴν ἱστορικὴ συνέχεια. “Μεσαιωνικὸ” δὲν εἶναι ἡ μνήμη· “μεσαιωνικὸ” εἶναι νὰ μὴ γνωρίζεις ποιὸς εἶσαι. Ἡ πολιτικὴ χρειάζεται ρίζες καὶ ὄχι παρωπίδες· ἡ παράδοσή μας λειτουργεῖ ὡς ὁδοδείκτης ἱστορικοῦ καὶ ἀξιακοῦ προσανατολισμοῦ, ὡς θεμέλιο καὶ προϋπόθεση κοινωνικῆς συνοχῆς.
Ἐρώτηση 3:
Πῶς θὰ ὠφεληθεῖ ἡ χώρα ἐὰν μιλάμε σήμερα γιὰ “Ρωμηοσύνη” καὶ ὄχι ἀπλῶς γιὰ “Ἑλληνισμό”;
Ἀπάντηση:
Ἡ Ρωμηοσύνη δὲν ἀντικαθιστᾷ τὸν Ἑλληνισμό· τὸν ἐπεκτείνει. Δίδει τρία ἐπιπλέον βασικὰ πλεονεκτήματα: Καταρχάς ἀναδεικνύει τήν συνέχεια ταυτότητός μας καὶ ὡς ἐκ τούτου φέρνει στό προσκήνιο τά πολλά ξεχασμένα ἱστορικά μας δικαιώματα. Δεύτερον: μᾶς ἐπιτρέπει τήν ἐπικοινωνία μὲ συγγενεῖς κοινότητες στὴν Μέση Ἀνατολὴ ἀλλά καὶ σὲ ὃλον τὸν κόσμο. Καί τρίτον: ἐνισχύει τήν κοινωνική συνοχή ἀφενός μέν μὲ τήν ἀνάδειξη ἰσχυρῶν κοινοτικῶν ἀξιῶν ὃπως ὁ κοινοτισμός, ἡ ἀλληλεγγύη, ἡ μέριμνα γιὰ τὸν ἀδύναμο, ἡ λογοδοσία κτλ καί ἀφετέρου μέ τήν ἰσχυρή ἱστορική καί ὑπαρξιακή νοηματοδότηση πού μᾶς προσφέρει.
Ἐρώτηση 4:
Μὴπως ἡ ἔμφαση στὴν Ρωμηοσύνη διχάζει ἀντὶ νὰ ἐνώνει, ἀφοῦ κάποιοι δὲν αὐτοπροσδιορίζονται ἔτσι;
Ἀπάντηση:
Ὅχι, φυσικά καί δὲν διχάζει. Ἡ Ρωμηοσύνη ἀποτελεῖ μέν τήν ἱστορική μας ταυτότητα και τό κοινὸ πολιτισμικὸ μας κεφάλαιο, ὃμως δεν εἶναι μιά ἐτικέττα γιὰ ὅλους. Ἡ ΝΙΚΗ προτείνει ἕνα κοινὸ πλαίσιο μνήμης καὶ ἀξιῶν ποὺ ἐπιτρέπει πλουραλισμὸ καὶ διάλογο. Ὁ καθένας ὃμως αὐτοπροσδιορίζεται ἐλεύθερα· τὸ κράτος εἶναι οὐδέτερο, καὶ ἐμεῖς ἁπλῶς ἀναδεικνύουμε ὅ,τι μᾶς ἐνώνει: γλῶσσα, ἱστορία, ἀξίες, πολιτισμό. Δὲν ζητοῦμε ἀπὸ κανέναν νὰ ἀλλάξει τὸν αὐτοπροσδιορισμό του· ἀντιθέτως, ἐπιβεβαιώνουμε ὅτι ἡ Πολιτεία εἶναι δημοκρατική καὶ οὐδέτερη.
Ἐρώτηση 5:
Προτείνετε νὰ δοθεῖ “καθεστώς ὁμογενοῦς” στούς Ρωμηοὺς τῆς Μέσης Ἀνατολῆς. Δὲν εἶναι ἐπικίνδυνο, νὰ ἀνοίξει τὴν πόρτα σὲ μαζικὲς μεταναστεύσεις;
Ἀπάντηση:
Φυσικά και ὂχι. Καταρχάς να ξεκαθαρίσομε ὃτι ἂλλο τό “καθεστώς ὁμογενοῦς” και ἂλλο ἡ ἰθαγένεια. Οὔτε ἀνοίγουμε πύλες μαζικῶν μεταναστεύσεων οὔτε “βαφτίζουμε” ὅλους Ἕλληνες. Τὸ προτεινόμενο πλαίσιο γιὰ ὁμογενεῖς Ρωμηοὺς τῆς Μέσης Ἀνατολῆς ἔχει ξεκάθαρες δικλείδες ἀσφαλείας: (α) χορήγηση μέ σαφή κριτήρια (ἐκκλησιαστικὰ/κοινοτικὰ πιστοποιητικά, δημόσια ἔγγραφα κτλ), (β) πρόκειται για χορήγηση ἀδειῶν διαμονῆς/ἐργασίας, χωρὶς ὃμως κάποιο αὐτοματισμὸ ἱθαγενείας, (γ) ὑπάρχουν πολλαπλοί ἒλεγχοι ἀσφαλείας (βιομετρικὰ, διασταυρώσεις κτλ) και πάνω ἀπό ὃλα, (δ) δίνεται ἀπόλυτη ἐμφαση στὸ “μένουμε ἐκεῖ” (χρηματοδότηση σχολείων, ὑποτροφίες, ἰατρικὴ φροντίδα κτλ) ὥστε οἱ κοινότητες νὰ ζοῦν ἀσφαλεῖς στὴν πατρώα γῆ τους.
Ἐρώτηση 6:
Γιατί ἀσχολεῖσθε μὲ τοὺς Ὀρθοδόξους Ρωμηοὺς τῆς Συρίας; Δὲν εἶναι ἐσωτερικὸ θέμα ἄλλου κράτους;
Ἀπάντηση:
Οὔτε ἐπεμβαίνουμε οὔτε ὑποκαθιστοῦμε ἄλλο κράτος. Ἁπλῶς στηρίζουμε ἀνθρώπους ποὺ ἀνήκουν στὴν ἱστορικὴ μας κοινότητα, μὲ ἀπόλυτο σεβασμὸ στὴν κυριαρχία καί τούς νόμους τοῦ κράτους καὶ στὸ διεθνὲς δίκαιο. Πολύ περισσότερο δε, δεν διανοεῖται κανεῖς καμία ἐμπλοκή ἀσφαλείας ἢ κάποια στρατιωτική ἐμπλοκή. Ὃμως ἡ πρακτική στήριξη τῶν ἀδελφῶν μας εἶναι ἀπόλυτη ὑποχρέωσή μας. Τέτοια πρακτική ὑποστήριξη μπορεῖ να εἶναι ἡ χορήγηση ὑποτροφιῶν, ἡ ἰατροφαρμακευτικὴ βοήθεια, ἡ στήριξη σχολείων καὶ κοινοτήτων, ἡ νομικὴ συνδρομή γιὰ δικαιώματα καὶ ἐλευθερίες κτλ. Και φυσικά πάντα με την σύμφωνη γνώμη τῶν τοπικῶν ἀρχῶν.
Ἐρώτηση 7:
Δὲν εἶναι ἐπικίνδυνο νὰ “ἀνακατεύεσθε” σὲ θρησκευτικὲς ὑποθέσεις στὴν Μέση Ἀνατολή;
Ἀπάντηση:
Δὲν ὑπάρχει “ἀνάμειξη”. Ὑπάρχει σεβασμὸς στὴν κυριαρχία τοῦ κράτους και τούς τοπικούς νόμους, στὸ διεθνὲς δίκαιο, στὴν ἐλευθερία πίστεως ὅλων, καὶ δροῦμε μὲ θεσμικὴ οὐδετερότητα. Ἐπιδιώμομε δε πάντα οἱ κινήσεις μας νά μήν ἒχουν μονομερή χαρακτήρα ἀλλά νά γίνονται μαζί με εὐρωπαϊκούς ἑταίρους. Οἱ ἀνθρωπιστικές-πολιτιστικές παρεμβάσεις μας ὃπως οἱ προτάσεις μας για χορήγηση ὑποτροφιῶν, ἰατρικὴ συνδρομή, στήριξη σχολείων καί κοινοτήτων, νομικὴ βοήθεια γιὰ δικαιώματα καὶ ἐλευθερίες κτλ, φυσικά και δεν μποροῦν να θεωρηθοῦν ἐμπλοκή μας σὲ θρησκευτικὲς ὑποθέσεις. Το ἂν θα ἐπισκεφτοῦμε ὡς ΝΙΚΗ τόν Πατριάρχη Ἀντιοχείας ἢ τίς Ρωμαίικες Κοινότητες φυσικά και δεν μπορεῖ να θεωρηθεῖ ἐμπλοκή μας σὲ θρησκευτικὲς ὑποθέσεις.
Ἐρώτηση 8:
Ὃλοι εἲδαμε πρόσφατα τήν σφαγή Ὀρθοδόξων Ρωμηῶν στήν Δαμασκό. Τί διαφορετικὸ θὰ ἔκανε ἡ ΝΙΚΗ γιὰ τοὺς Ρωμηοὺς τῆς Συρίας ποὺ δὲν κάνουν οἱ σημερινὲς κυβερνήσεις;
Ἀπάντηση:
Δὲν ἀρκεῖ ἡ ρητορικὴ καταδίκη. Ἐμεῖς, ἡ ΝΙΚΗ ὡς Κυβέρνηση θὰ κάναμε πολύ περισσότερα καὶ οὐσιαστικὰ βήματα καὶ πράξεις, τὰ ὁποῖα ἐπ’ εὐκαιρίᾳ τὰ προτείνομε, ἔστω καὶ τώρα, στὴν Ἑλληνικὴ Κυβέρνηση. Καταρχάς θὰ ὁρίζαμε καὶ θὰ συγκροτοῦσαμε ἐξειδικευμένη στὸ θέμα ὁμάδα στὸ Ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν μὲ εἰδικὸ ἐντεταλμένο ἐπικεφαλῆς γιὰ πλήρη συντονισμὸ τῶν κινήσεων. Αὐτὸ τὸ θεωροῦμε καθοριστικό.
Ἀπὸ ἐκεῖ καὶ πέρα, πολλὰ μποροῦν νὰ γίνουν ὅπως: (α) Κέντρο Ἐπικοινωνίας 24/7, (β) κινητὴ προξενικὴ ὁμάδα στὸν Λίβανο, (γ) συγκρότηση Ταμείου Ἐπείγουσας Στήριξης μὲ συνεισφορὲς ἀπὸ πολίτες καὶ νομικὰ πρόσωπα, (δ) ἀποστολὲς ἰατρικῶν/κοινωνικῶν ὁμάδων ἀπὸ τὸ Ε.Σ.Υ. καὶ ἀπὸ ἐθελοντικὰ σχήματα, (ε) συγκρότηση ὁμάδων γιὰ νομικὴ ὑποστήριξη–τεκμηρίωση ἐγκλημάτων μίσους, (στ) διακομιδὲς τραυματιῶν, ἀρρώστων, παιδιῶν, συνοδῶν, (ζ) ἐπιτάχυνση νομοθετικῶν πρωτοβουλιῶν γιὰ ὑποστήριξη τῶν ἀδελφῶν μας αὐτῶν (καθεστώς ὁμογενοῦς κτλ.), (η) διαμόρφωση σχεδίων γιὰ ἀσφαλεῖς διαδρόμους διαφυγῆς, ἀκόμα καὶ μαζικῶν μετακινήσεων καὶ ὑποδοχῆς πληθυσμῶν, (θ) ἀνάδειξη τῶν θεμάτων στὰ διεθνῆ φόρα καὶ φυσικὰ πάνω ἀπ’ ὅλα (ι) στήριξη καὶ στενὴ συνεργασία μὲ τὸ Πατριαρχεῖο Ἀντιοχείας.
Ἐρώτηση 9:
Ἡ ἀναφορὰ στὴν “Νέα Ρωμανία” δὲν μοιάζει μὲ οὐτοπία ἢ μὲ σχέδιο αὐτοκρατορίας;
Ἀπάντηση:
Ἡ “Νέα Ρωμανία” εἶναι τὸ μακρόπνοο ὄραμά μας ὡς Κίνημα, ὅπου μὲ ἀφετηρία καὶ κέντρο τὴν πατρίδα μας θὰ ἀναγεννήσουμε τὸ Ρωμαίικο καὶ θὰ συγκροτήσομε μιὰν ἕνωση κρατῶν εἴτε μὲ τὴν μορφὴ τῆς συνομοσπονδίας ἢ ἀκόμα καὶ τῆς ὁμοσπονδίας τῶν κρατῶν ἐπιγόνων τῆς ἱστορικῆς Ρωμανίας. Δὲν πρόκειται γιὰ αὐτοκρατορία, ἀλλὰ γιὰ μιὰ προσπάθεια ἐπανένωσης τῶν ὀρθοδόξων δυνάμεων στὸν κόσμο, γιὰ νὰ μπορέσουν νὰ προασπίσουν τὸ φῶς, τὴν δημοκρατία καὶ τὴν ἐλευθερία τοῦ προσώπου ἀπέναντι στὸ ἐπερχόμενο βαθὺ σκοτάδι.
Καὶ φυσικὰ δὲν πρόκειται καθόλου γιὰ οὐτοπία. Πόσοι καὶ πόσοι ἅγιοί μας δὲν ἔχουν μιλήσει γιὰ αὐτὸ τὸ θέμα. Εἶναι κάτι ποὺ ἡ παράδοσή μας τὸ ἀναμένει καὶ ὅπως ὁ καθένας μπορεῖ να διαπιστώσει ἀπὸ τὶς παγκόσμιες ἐξελίξεις κάθε μέρα γίνεται καὶ πιὸ ὁρατὸ καὶ πιὸ εὐκρινές. Εἶναι ἓνα ὄραμα ὁδοδείκτης ποὺ ἐμᾶς στήν ΝΙΚΗ μᾶς ἐνθουσιάζει, ἓνα ὄραμα ποὺ μᾶς ὑποδεικνύει συνεχῶς τὸν προσανατολισμὸ καὶ τὴν κατεύθυνσή μας, ἐνισχύει τὴν ἱστορικὴ μας ταυτότητα καὶ νοηματοδοτεῖ ἀγλαοφανῶς τὴν ὅλη προσωπικὴ καὶ συλλογικὴ ὕπαρξή μας.
Ἐρώτηση 10:
Πῶς ἀπαντᾶτε ἐσεῖς τῆς ΝΙΚΗΣ στὴν κατηγορία ὅτι ἀναμειγνύετε τήν πολιτικὴ μὲ τὴν Ἐκκλησία;
Ἀπάντηση:
Δὲν ὑπάρχει ἀνάμειξη· Ἁπλῶς ἔχομε ἐπισημάνει ὅτι ὡς πρόσωπα ἀγωνιζόμαστε νὰ εἴμαστε πιστοὶ στὰ προτάγματα τῆς Ὀρθοδοξίας μας. Ἀπὸ κεῖ καὶ πέρα δὲν ἀναμειγνύουμε Πολιτεία μὲ Ἐκκλησία. Ἔχομε διάκριση ρόλων: κράτος οὐδέτερο καὶ δημοκρατικό, πίστη ἐλεύθερη. Ὑπάρχει θεσμικὴ οὐδετερότητα, ἴση μεταχείριση ὅλων τῶν πολιτῶν καὶ σεβασμὸς στὴν ἐλευθερία συνειδήσεως.
Θεματική Ὀμάδα Ρωμηοσύνης τῆς ΝΙΚΗΣ
Ἐπικεφαλῆς: Ἰωάννης Κων. Νεονάκης
romiosynh@nikh.gr