Πρωτοβάθμια περίθαλψη: πολλαπλούς κινδύνους από προχειρότητα σχεδιασμού αποκαλύπτει η ΝΙΚΗ στη Βουλή
Με αφορμή τη συζήτηση του σχεδίου νόμου για την αναμόρφωση του θεσμού του προσωπικού γιατρού που ήδη απέτυχε να υλοποιηθεί με προηγούμενα νομοθετήματα, η ΝΙΚΗ αποκαλύπτει πολλαπλές αδυναμίες και κινδύνους για την Πρωτοβάθμια περίθαλψη που εγκυμονεί η προχειρότητα σχεδιασμού της Κυβέρνησης.
Μέσω της ομιλίας του βουλευτή Τάσου Οικονομόπουλου αναδείχθηκαν τόσο η αδιαφορία της Κυβέρνησης στα όσα οι συλλογικοί και θεσμικοί φορείς ιατρών, ασθενών και ακαδημαϊκών ιδρυμάτων υποδεικνύουν στην Κυβέρνηση, όσο και οι αντιφατικότητες και το ατελέσφορο των ρυθμίσεων που εισάγονται.
Χωρίς να έχει γίνει αποτίμηση και εύρεση των αιτίων της προηγηθείσας αποτυχίας του θεσμού γίνεται νέος πρόχειρος σχεδιασμός, ερήμην των συλλογικών φορέων και της κοινωνίας.
Συγκεκριμένα:
1) η υποχρεωτική συμπερίληψη ασκουμένων και αγροτικών γιατρών στο θεσμό των προσωπικών γιατρών συναντά καθολική σχεδόν αντίθεση του ιατρικού κόσμου, διότι ζητείται ειδικευμένη γνώση από αυτούς,
2) ταυτίστηκε περιοριστικά και εσφαλμένα η προληπτική ιατρική από την Κυβέρνηση με την έγκαιρη διάγνωση και διαχείριση ασθενών, ενώ είναι κάτι πολύ ευρύτερο και διεπιστημονικό κατά κοινή ομολογία όλων των ιατρικών φορέων
3) τα καθήκοντα προσωπικού γιατρού επειδή δεν μπορούν να ανατεθούν σε πολλές ειδικότητες αλλά μόνο στις επιλεγείσες (γενικής ιατρικής, παθολόγοι, παιδίατροι) και δεν μπορούν να τα ασκούν οι ειδικευόμενοι άλλων ειδικοτήτων, αποκλείονται οι θεράποντες ιατροί πολλών ασθενών και ειδικά των χρονίως πασχόντων που ανήκουν σε τέτοιες ειδικότητες (πχ καρδιολόγοι κλπ.)
4) η υπερφόρτωση των προσωπικών γιατρών έως με 2000 άτομα για τα οποία πρέπει να φροντίζουν τους φακέλους υγείας τους ταυτόχρονα με άλλα καθήκοντα εντός και εκτός του ΕΣΥ, η αυτόματη δήλωση προσωπικού γιατρού σε περίπτωση που ο πολίτης δεν δηλώσει, η άνιση χωρική κατανομή υποχρεώσεων στους γιατρούς μεταξύ κέντρων και υπαίθρου αποτελούν πρόσθετα εμπόδια υλοποίησης
5) ενώ συμφωνεί ο ιατρικός κόσμος στη συμβολή των ιδιωτών γιατρών η υποχρεωτική συμβολή με το Δημόσιο αποτελεί εμπόδιο λόγω των υποχρεώσεων που εισάγει, αλλά και λόγω αόριστου πλαισίου αξιολόγησης, χωρίς διαφαινόμενη κάποια υποψία, έστω, συστήματος επιβράβευσης.
Την ίδια στιγμή αφαιρείται ο περιορισμός για αποκλειστική απασχόληση από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΕΟΔΥ σαν να μην είναι αρκετά και ήδη πολλά τα καθήκοντά του και να πρέπει να του επιτραπεί να ασκεί και άλλα καθήκοντα, χωρίς περιορισμό, ακόμα και ιδιωτικής φύσης.
Ταυτόχρονα με το άρθρο 37 που δεν εισήχθη για διαβούλευση αλλάζει η σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΝΙΜΤΣ και εισάγονται δύο ιδιώτες μη στρατιωτικοί με επιλογή του Υπουργού, αντικαθίσταται η συμμετοχή του υπαρχηγού του ΓΕΣ με συμμετοχή άλλου αξιωματικού και τέλος ο Διευθυντής μετονομάζεται σε Διοικητή και μπορεί να είναι και ιδιώτης! Όλα αυτά χωρίς ενημέρωση ή έστω ακρόαση των φορέων αποστράτων αξιωματικών που συμμετέχουν στο ΔΣ (ΕΑΑΣ , ΠΟΕΣ κλπ) που καταγγέλλουν δημόσια τον αναβρασμό που επικρατεί στις σχολές των ΕΔ και στις ΕΔ (σχ. τα αρ. πρ. 1209/2024 και 1212/2024 της ΠΟΕΣ) για το ΝΙΜΤΣ.